Globálne predaje elektromobilov vzrástli o 29 % v apríli, v Číne a EÚ rástli, kým v USA klesli kvôli tarifám a neistote. Celosvetovo sa predalo 1,5 milióna EV.
Globálne predaje elektrických vozidiel (EV) vzrástli v apríli takmer o 30 %, pričom Spojené štáty zaostávajú. Čína a Európa predstavovali jasné miesta rastu, kým v Severnej Amerike sa predaj znížil, čo bolo spôsobené najmä Trumpovými cľami a neistotou ohľadom ekologických politík.
Podľa údajov výskumnej skupiny Rho Motion sa celosvetový predaj elektrických a plug-in hybridných vozidiel v apríli zvýšil o 29 % v porovnaní s rovnakým mesiacom predchádzajúceho roka. Celkový počet predaných EV dosiahol 1,5 milióna, čo však predstavuje pokles o 12 % oproti marcu 2025.
V období od januára do apríla bolo predaných 5,6 milióna elektromobilov na celom svete, čo znamená medziročný nárast o 29 %. „Hoci sa diskutuje najmä o cľových vyjednávaniach, domáci výrobcovia v Číne a EÚ neustále zvyšujú svoj podiel na trhu,“ uviedol Charles Lester, manažér údajov v Rho Motion.
Európa zaznamenala medziročný nárast predaja o 25 %, Čína o 35 %, zatiaľčo v Severnej Amerike bol rast len 5 %. Ostatné regióny sveta vykázali nárast o 37 %. V samotnom apríli bol rast v Európe 35 %, v Číne 32 %, kým v Severnej Amerike predaj klesol o 5,6 %.
„Adopcia elektromobilov sa zrýchľuje, no politika, nie technológia, bude rozhodovať o tom, kto povedie a kto zaostáva,“
povedal Christian Brand, emeritný profesor v oblasti dopravy, energie a klimatických zmien na Oxfordskej univerzite.
Kým Čína a Európa pokračujú v rýchlom tempe, USA sú podľa neho brzdené politickými neistotami a potenciálnymi cľami, ktoré by mohli spomaliť rast trhu. Naproti tomu Čína poskytuje štátne dotácie na podporu predaja EV, vrátane 20 000 juanov (2 471 €) za výmenu starého vozidla za nové.
V USA môžu zákazníci v súčasnosti získať daňový bonus až 7 500 USD (6 679 €) za nákup kvalifikovaného EV, no tento stimul by mohol byť zrušený do konca roka 2026. Republikáni navrhujú jeho zrušenie ako súčasť širších daňových zmien.
Trumpove clá na dovoz automobilov a dielov vo výške 25 % vytvárajú tlak na automobilky, aj napriek úľave v podobe zrušenia „kumulatívnych“ ciel na oceľ a hliník. Potenciálne dohody s Veľkou Britániou, Čínou a ďalšími krajinami by mohli situáciu zlepšiť.
Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry bude v tomto roku viac ako štvrtina predaných áut na svete elektrických. „Prechod na EV je však postupnou evolúciou, nie rýchlou revolúciou,“ dodal Brand. Vyžaduje komplexnú transformáciu celého priemyslu, vrátane dodávateľských reťazcov a infraštruktúry.
Medzinárodný register dlžníkov
Uistite sa podrobnou kontrolou z registra dlžníkov, že vaša finančná história je naozaj čistá a bez akýchkoľvek dlhov.