Slovensko stráca ročne 18 miliónov eur kvôli falšovanému alkoholu. Víno a liehoviny patria medzi najčastejšie falšované výrobky v EÚ, čo ohrozuje zdravie aj pracovné miesta.
Slovenský sektor alkoholických nápojov, najmä vína a liehovín, utrpí každoročne značné finančné straty v dôsledku falšovania. Podľa údajov Úradu EÚ pre duševné vlastníctvo (EUIPO) ide o sumu približne 18 miliónov eur ročne, čo má za následok aj stratu takmer 80 pracovných miest. Slovensko sa tak radí medzi štyri najviac postihnuté krajiny Európskej únie, hneď po Litve, Lotyšsku a Bulharsku.
Falšovanie alkoholických nápojov predstavuje závažný problém nielen pre hospodárstvo, ale aj pre zdravie spotrebiteľov. V rámci celoeurópskej operácie spoločne Europol a Interpol zabavili falšované potraviny a nápoje v hodnote 91 miliónov eur. Medzi najčastejšie falšované výrobky patria práve vína a liehoviny, pričom celkové straty v EÚ dosahujú takmer 2,3 miliardy eur ročne. Okrem toho je ohrozených viac ako 5700 pracovných miest.
„Falšované potraviny a nápoje sú vážnou hrozbou pre verejné zdravie. Naším cieľom je vybaviť spotrebiteľov potrebnými vedomosťami, aby sa vedeli chrániť, a zároveň podporiť poctivých výrobcov, ktorí dodržiavajú vysoké štandardy EÚ,“
uviedol výkonný riaditeľ EUIPO Joao Negrao.
Výskumy potvrdzujú, že v falšovaných potravinách a nápojoch sa často nachádzajú nebezpečné látky, ako napríklad metanol, ortuť alebo toxické pesticídy. Tieto látky môžu mať vážne zdravotné následky, čo podčiarkuje dôležitosť boja proti tomuto fenoménu.
Rast online obchodu otvoril nové možnosti pre distribúciu falšovaných výrobkov, čo značne sťažuje ich odhaľovanie. Páchatelia často manipulujú s etiketami a obalmi, pričom sa zameriavajú na výrobky s vysokou pridanou hodnotou. Spotrebitelia majú preto čoraz väčšie problémy rozlíšiť originálne výrobky od falšovaných.
Medzi najviac ohrozené výrobky patria vína, ktoré tvoria až 54 % spotreby výrobkov so zemepisným označením v EÚ. Okrem nich sú často falšované aj olivový olej, pivo, mäso, syry a mliečne výrobky. Francúzsko, Taliansko a Nemecko sú lídrami v produkcii a spotrebe výrobkov s chráneným pôvodom, pričom len Francúzsko zodpovedá za takmer 32 % celkového predaja týchto výrobkov v EÚ.
EUIPO, ktorá sídli v španielskom Alicante, je jednou z najväčších agentúr EÚ v oblasti duševného vlastníctva. Od roku 1994 spravuje ochranné známky EÚ a od roku 2003 aj priemyselné vzory. Tieto nástroje pomáhajú chrániť legitímnych výrobcov a zároveň zvyšovať povedomie o dôležitosti duševného vlastníctva.
Medzinárodný register dlžníkov
Uistite sa podrobnou kontrolou z registra dlžníkov, že vaša finančná história je naozaj čistá a bez akýchkoľvek dlhov.