Predaj BMW v Číne klesli na najnižšiu úroveň za päť rokov, kým globálne tržby klesli o 1,4%. Rast zaznamenali len elektromobily, najmä v Európe. Trumpove clá môžu ovplyvniť budúcnosť automobilky.
V prvom štvrťroku roku 2025 zaznamenal nemecký výrobca automobilov BMW pokles globálnych predajov o 1,4 %. Celkovo dodal 586 149 vozidiel, pričom najvýraznejší pokles prišiel z čínskeho trhu, kde sa predaj znížil o 17,2 %.
Tento výsledok predstavuje najnižšiu úroveň predaja v Číne za prvé tri mesiace roka od roku 2020. Naproti tomu v Európe sa predaj zvýšil o 6,2 %, zatiaľ čo v Nemecku klesol o 1,3 %. V Amerike a USA sa záujem o vozidlá BMW zvýšil o 5,4 %, resp. 4,1 %.
Čínsky trh predstavuje pre BMW výzvu najmä kvôli silnej konkurencii miestnych výrobcov, ako je BYD. Ekonomické dôsledky nehnuteľnostnej krízy v krajine navyše oslabili dopyt po luxusných vozidlách. Podobné problémy hlásia aj ďalší európski výrobcovia, vrátane Porsche, Mercedes-Benz a Volkswagen.
Jednoznačným jasným bodom pre BMW je rastúci záujem o elektrické vozidlá. V Európe sa predaj týchto modelov medziročne zvýšil o 64,2 %. Celosvetovo BMW dodalo 109 516 plne elektrických vozidiel značiek BMW, MINI a Rolls-Royce, čo predstavuje nárast o 32,4 %.
"Jeden z troch predaných MINI v Európe a viac ako každý druhý v Číne bol plne elektrický,"
uviedol Jochen Goller, člen predstavenstva BMW zodpovedný za zákazníkov, značky a predaj.
"Cítime sa optimisticky vďaka výraznému nárastu nových objednávok naprieč všetkými typmi pohonov, najmä v našej domovskej trhovej Nemecku."
Zatiaľ čo BMW zaznamenáva úspech v elektromobilite, iní výrobcovia sa potýkajú s prechodom od tradičných spaľovacích motorov. V Európe sa sťažujú na meniace sa emisné ciele, nedostatočné stimuly, konkurenciu lacnejších čínskych vozidiel a pomalé rozširovanie nabíjacej infraštruktúry.
Výsledky BMW prichádzajú v čase, keď sa očakáva dopad nových colných opatrení zavedených vládou USA. 25% clo na dovážané automobily a plánované colné poplatky na autodiely môžu výrazne ovplyvniť odvetvie. Spoločnosť odhaduje, že obchodné napätie medzi USA, Čínou a EÚ môže v tomto roku znížiť jej zisk až o 987 miliónov eur.
Výrobcovia automobilov stoja pred ťažkým rozhodnutím: či náklady na clo preniesť na zákazníkov, pozastaviť dodávky do USA, alebo presunúť výrobu priamo do Spojených štátov. Odborníci však pochybujú o realizovateľnosti takéhoto kroku, najmä kvôli neistote ohľadom budúcej obchodnej politiky.
Medzinárodný register dlžníkov
Uistite sa podrobnou kontrolou z registra dlžníkov, že vaša finančná história je naozaj čistá a bez akýchkoľvek dlhov.