Predaj BMW v Číne klesol na najnižšiu úroveň za päť rokov. Globálny pokles o 1,4 % spôsobili slabý dopyt v Číne a hrozba Trumpových ciel. Napriek rastu EV v Európe, čínsky trh vážne ovplyvnil výsledky.
V prvom štvrťroku roku 2025 zaznamenal nemecký výrobca automobilov BMW pokles globálnych predajov o 1,4 %. Spoločnosť dodala celkovo 586 149 vozidiel, pričom najvýraznejší pokles prišiel z čínskeho trhu, kde predaj klesol o 17,2 %. Ide o najnižšie čísla za prvý štvrťrok v Číne od roku 2020.
Naproti tomu v Európe sa predaj vozidiel BMW zvýšil o 6,2 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. V Nemecku, domovskej krajine značky, sa predaj mierne znížil o 1,3 %. V Amerike a USA naopak záujem o vozidlá BMW rástol – predaj sa zvýšil o 5,4 %, resp. 4,1 %.
Čínsky trh predstavuje pre BMW výzvu, kde spoločnosť stráca podiel na trhu v prospech miestnych konkurentov, ako je napríklad BYD. Okrem toho dopadá na dopyt v Číne aj nepriaznivá ekonomická situácia spojená s krízou na trhu s nehnuteľnosťami.
Podobné problémy zaznamenávajú aj ďalšie európske automobilky, vrátane Porsche, Mercedes-Benz a Volkswagen, ktorých predaj v Číne tiež klesá. Napriek tomu má BMW dôvod na optimizmus vďaka rastúcemu záujmu o elektromobily.
V Európe sa predaj elektrických vozidiel BMW medziročne zvýšil o 64,2 %. Celosvetovo spoločnosť dodala 109 516 plne elektrických vozidiel značiek BMW, MINI a Rolls-Royce, čo predstavuje nárast o 32,4 %. „V Európe bol každý tretí predaný MINI plne elektrický a v Číne viac ako každý druhý,“ uviedol Jochen Goller, člen predstavenstva BMW zodpovedný za zákazníkov, značky a predaj.
Goller dodal:
„Cítime sa sebavedome vďaka výraznému nárastu nových objednávok vo všetkých segmentoch pohonov, najmä v našej domovskej trhovej Nemecku.“
Úspech elektromobilov BMW kontrastuje s problémami, ktorým čelia niektorí konkurenti pri prechode od spaľovacích motorov k elektrickým vozidlám. Európske spoločnosti sa potýkajú s meniacimi sa emisnými cieľmi, nedostatočnými stimulmi, konkurenciou lacnejších čínskych výrobcov a pomalším rozvojom nabíjacej infraštruktúry.
Medzitým sa blíži zavedenie nových colných sadzieb na automobily v USA, ktoré oznámil bývalý prezident Donald Trump. Colné poplatky vo výške 25 % za dovážané vozidlá a diely by mohli výrazne ovplyvniť stratégie automobiliek. BMW už v marci uviedlo, že očakáva, že obchodné napätie medzi USA, Čínou a EÚ zníži jeho zisk o 1,1 miliardy dolárov (987 miliónov eur) v tomto roku.
Automobilkám tak ostáva len niekoľko možností: absorbovať náklady, pozastaviť dodávky do USA alebo presunúť výrobu do Spojených štátov. Posledná možnosť by mohla byť v súlade s cieľmi Trumpovej administratívy, no odborníci pochybujú o jej realizovateľnosti kvôli neistote ohľadom budúceho smerovania obchodnej politiky.
Medzinárodný register dlžníkov
Uistite sa podrobnou kontrolou z registra dlžníkov, že vaša finančná história je naozaj čistá a bez akýchkoľvek dlhov.