Práva dlžníka: limity vymáhania, zákonná obrana aj

Práva dlžníka pod ochranou zákona: limity vymáhania, obrana voči nátlaku inkasných agentúr a kam sa obrátiť, keď veriteľ prekročí hranice

Čo veriteľ smie

  • Poslať písomnú alebo elektronickú výzvu.

  • Po lehote omeškania účtovať zákonný úrok.

  • Obrátiť sa na súd alebo poveriť licencovanú inkasnú agentúru.

Čo veriteľ nesmie

Zakázané praktiky
Telefónne hovory po 21:00 h | § 4 zákona č. 54/2019 Z. z.
Zverejniť vaše osobné údaje na sociálnej sieti | GDPR čl. 5
Navštíviť vás doma bez súdneho príkazu | Exekučný poriadok § 34
Požadovať poplatky nevyplývajúce zo zmluvy | OZ § 53

Ako sa brániť

  1. Zaznamenávajte komunikáciu – nahrávky, e-maily, listy.

  2. Písomná výzva na ukončenie obťažovania – dajte veriteľovi 7 dní na nápravu.

  3. Sťažnosť – národná banka (ak ide o finančnú inštitúciu) alebo Slovenská obchodná inšpekcia.

  4. Právna pomoc – Centrum právnej pomoci poskytuje poradenstvo s poplatkom podľa príjmu.

Ak máte podozrenie na nezákonné poplatky, požiadajte veriteľa o ich rozpis a právne zdôvodnenie. Neoprávnené sankcie môžete napadnúť na súde.